Что такое величание в православии?

Священноисповедника и преподобноисповедника

Тропарь, глас 8:Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ вселе́нныя свети́льниче,/ архиере́ев богодухнове́нное удобре́ние,/ (имярек) прему́дре,/ уче́ньми твои́ми вся просвети́л еси́, цевни́це духо́вная,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:Наслади́вся, богому́дре, воздержа́ния/ и жела́ния пло́тская ты успи́л еси́,/ яви́вся еси́, ве́рою возраща́ем,/ и я́ко живота́ дре́во ра́йское, процве́л еси́,// (имярек), о́тче свяще́нный.Величание священноисповедника (см. общее святителя)

Величание преподобноисповедника (см. общее преподобного)

Святых Бесплотных Сил

Тропарь, глас 4:Небе́сных во́инств Архистрати́зи,/ мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии,/ да ва́шими моли́твами оградите́ нас/ кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы,/ сохраня́юще нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́вите нас,// я́ко чинонача́льницы вы́шних Сил.

Кондак, глас 2:Архистрати́зи Бо́жии,/ служи́телие Боже́ственныя сла́вы,/ Ангелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы,/ поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́зи.

Величание:Велича́ем вас,/ Арха́нгели и Ангели/ и вся во́инства,/ Херуви́ми и Серафи́ми,// сла́вящия Го́спода.

История жанра величания

Истоки жанра величания видят в рефренах к 17-й кафизме Псалтири, звучащих на богослужении Великой субботы. Из исторических документов известно, что эти припевы использовались в Иерусалимской церкви ещё в 8 веке. Позднее возникли полноценные циклы подобных рефренов и для других праздничных богослужений. Так, в 13 веке появились аналогичные припевы на Успение Божьей Матери. А в 14 веке – на Усекновение главы Иоанна Предтечи.

В 13 веке трудами византийского церковного деятеля Никифора Влеммида возник особый жанр церковной гимнографии – избранный псалом. Так называют подборку строк из ветхозаветных произведений, которая используется для прославления новозаветных личностей и праздников. Изначально в качестве припева к избранным псалмам использовалось слово «Аллилуия», что переводится как «Восхваляйте Бога». Однако вскоре это восклицание заменили другие припевы. Они не прижились в славянских Православных Церквях, поэтому им на смену пришли собственные припевы-величания.

В конце 18 века был выпущен первый сборник величаний. Торжественные песнопения, среди которых и величание Божией Матери, были расположены в сборнике в том порядке, в каком они употребляются в церковном году.

Преподобномученика XX века

Тропарь, глас 1:Ве́рный учени́к Христа́ да́же до сме́рти бы́в,/ преподобному́чениче (имярек) приснопа́мятне,/ по́двиги бо поста́ и кро́вию муче́ний/ зе́млю Ру́сскую освяти́л еси́./ Те́мже и мы, ча́да твоя́, любо́вию вопие́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Просла́вльшему тя с новому́ченики Росси́йскими.

Популярные статьи  Икона Ксении Петербургской

Кондак, глас 3:Мирска́го мяте́жа удали́вся,/ до́бре Бо́гу послуж<и́л еси́,/ во дни же гоне́ний на Це́рковь Ру́сскую/ кровь твою́ за Христа́ пролия́л еси́/ и страда́ньми твои́ми зе́млю на́шу обагри́л еси́./ Те́мже моли́ся, преподобному́чениче (имярек),/ сохрани́тися ей в Правосла́вии и благочестии// до сконча́ния ве́ка.

Величание:Велича́ем тя,/ преподобному́чениче (имярек),/ и чти́м по́двиги и страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́// претерпе́л еси́.

Преподобноисповедника XX века

Тропарь, глас 2:Преподобноиспове́дниче о́тче (имярек),/ во дни гоне́ний безбо́жных на Це́рковь Ру́сскую/ поноше́ния, заточе́ние, изгна́ние и го́рькия рабо́ты/ Христа́ ра́ди претерпе́л еси́,/ и ничто́же разлучи́ тя от любве́ Бо́жия./ Та́же благоче́стно в ми́ре пожи́в,/ свиде́тельствовал еси́ Го́спода Иису́са Христа́,// Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:Я́ко звезда́ но́вая Це́ркве Ру́сския яви́лся еси,/ терпеливоду́шне (имярек) преподобноиспове́дниче,/ Христа́ Бо́га прославля́я/ и в нощи́ безбо́жия путь ве́рным указу́я./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́ нам, сро́дником твои́м,/ в ве́ре правосла́вней утверди́тися// и спасти́ся душа́м на́шим.

Величание:Ублажа́ем тя,/ преподобноиспове́дниче (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ наста́вниче мона́хов// и собесе́дниче Ангелов.

Величание Богородицы и святых в богослужениях

Величания используются в богослужениях некоторых поместных православных Церквей. В греческом Православии практика пения величаний отсутствует. Схожим термином там обозначают припевы некоторых канонов.

В РПЦ величания поются на утренях праздничных дней вслед за полиелеем. Также эти торжественные песнопения могут звучать на праздничной Божественной литургии после произнесения священником отпуста (заключительного благословения).

Стоит отметить, что величания нередко именуются «припевами». Это связано с тем, что они употребляются как рефрены во время чтения избранного псалма. Величания также могут звучать на молебнах, крестных ходах и во время перенесения святых мощей. Согласно Типикону (богослужебному уставу), величание поётся поочередно двумя хорами.

Песнопения таких церковных жанров как тропарь, кондак и величание зачастую исполняются совместно, одно за другим. В совокупности они образуют праздничное славословие. К нему православный христианин может самостоятельно прибегнуть в день памяти какого-либо святого или праздника. Кондаки, величания, а также соответствующие тропари святым можно легко найти в православных молитвословах и на тематических интернет-сайтах.

Преподобного

Тропарь, глас 8:В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся е́же по о́бразу:/ прии́м бо Крест, после́довал еси́ Христу́,/ и де́я учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней,// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне (имярек), дух твой.

Ин тропарь, глас тот же:Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоно́сил еси,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, (имярек), о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Популярные статьи  Акафист преподобному Амвросию Оптинскому

Ин тропарь, глас 1:Пусты́нный жи́тель, и в телеси́ А́нгел,/ и чудотво́рец яви́лся еси́, богоно́се о́тче наш (имярек):/ посто́м, бде́нием, моли́твою небе́сная дарова́ния прии́м,/ исцеля́еши неду́жныя и ду́ши ве́рою притека́ющих ти./ Сл́ава Да́вшему тебе́ кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Кондак, глас 2:Чистото́ю душе́вною боже́ственне вооружи́вся,/ и непреста́нныя моли́твы я́ко копие́ вручи́в кре́пко,/ пробо́л еси́ бесо́вская ополче́ния,/ (имярек), о́тче наш,// моли́ непреста́нно о всех нас.

Величание:Ублажа́ем тя,/ преподо́бне о́тче (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ наста́вниче мона́хов// и собесе́дниче Ангелов.

В праздники Богородичные

Тропарь,  глас  4-й

К  Богоро́дице  приле́жно 
ны́не  притеце́м,  гре́шнии  и 
смире́ннии,  и  припаде́м,  в 
покая́нии  зову́ще  из  глубины́ 
души́:  Влады́чице,  помози́,  на 
ны  милосе́рдовавши,  потщи́ся, 
погиба́ем  от  мно́жества  прегреше́ний, 
не  отврати́  Твоя́  рабы́  тщи, 
Тя  бо  еди́ну  наде́жду  и́мамы.

  Другой  тропарь,  глас  тот  же

Не  умолчи́м  никогда́, 
Богоро́дице,  си́лы  Твоя́ 
глаго́лати  недосто́йнии,  а́ще  бо 
Ты  не  бы  предстоя́ла  моля́щи, 
кто  бы  нас  изба́вил  от  толи́ких 
бед?  Кто  же  бы  сохрани́л  доны́не 
свобо́дны?  Не  отсту́пим,  Влады́чице, 
от  Тебе́,  Твоя́  бо  рабы́ 
спаса́еши  при́сно  от  вся́ких 
лю́тых.

Кондак,  глас  6-й

Предста́тельство  христиа́н 
непосты́дное,  хода́тайство  ко  Творцу́ 
непрело́жное,  не  пре́зри  гре́шных 
моле́ний  гла́сы,  но  предвари́, 
я́ко  Блага́я,  на  по́мощь  нас, 
ве́рно  зову́щих  Ти;  ускори́  на 
моли́тву  и  потщи́ся  на 
умоле́ние,  предста́тельствующи  при́сно, 
Богоро́дице,  чту́щих  Тя.

Другой  кондак,  глас  6-й

Не  и́мамы  ины́я 
по́мощи,  не  и́мамы  ины́я 
наде́жды,  ра́зве  Тебе́, 
Влады́чице,  Ты  нам  помози́,  на 
Тебе́  наде́емся  и  Тобо́ю 
хва́лимся,  Твои́  бо  есмы́ 
рабы́,  да  не  постыди́мся.

Величание

Велича́ем  Тя, 
Пресвята́я  Де́во,  Богоизбра́нная 
Отрокови́це,  и  чтим  о́браз  Твой 
святы́й,  и́мже  то́чиши 
исцеле́ния  всем,  с  ве́рою 
притека́ющим.

Введению во храм Пресвятой Богородицы (тропарь, кондак, задостойник, молитва и величание)

Тропарь, глас 4:

Днесь благоволе́ния Бо́жия предображе́ние,/ и челове́ков спасе́ния пропове́дание,/ в хра́ме Бо́жии я́сно Де́ва явля́ется,/ и Христа́ всем предвозвеща́ет./ Той и мы велегла́сно возопии́м:// ра́дуйся смотре́ния Зижди́телева исполне́ние.

Кондак, глас 4:

Пречи́стый храм Спа́сов,/ многоце́нный черто́г и Де́ва,/ свяще́нное сокро́вище сла́вы Бо́жия,/ днесь вво́дится в дом Госпо́день, благода́ть совводя́щи,/ Я́же в Ду́се Боже́ственном,/ Ю́же воспева́ют А́нгели Бо́жии:// Сия́ есть селе́ние Небе́сное.

Задостойник

А́нгели, вхожде́ние Пречи́стыя зря́ще, удиви́шася,/ ка́ко Де́ва вни́де во свята́я святы́х.

Я́ко одушевле́нному Бо́жию киво́ту,/ да ника́коже ко́снется рука́ скве́рных,/ устне́ же ве́рных Богоро́дице немо́лчно,/ глас А́нгела воспева́юще, с ра́достию да вопию́т:/ и́стинно вы́шши всех еси́, Де́во Чи́стая.

Популярные статьи  Икона 40 севастийских мучеников

Молитва

О, Пресвята́я Де́во, Цари́ца Небеси́ и земли́, пре́жде век избра́нная Неве́сто Бо́жия, в после́дняя же времена́ прише́дшая в храм зако́ный на обруче́ние Жениху́ Небе́сному! Ты оста́вила еси́ лю́ди Твоя́ и дом отца́ Твоего́, во е́же принести́ Себе́ в же́ртву чи́стую и непоро́чную Бо́гови, и пе́рвая дала́ еси́ обе́т всегда́шняго де́вства. Да́руй же нам соблюда́ти себе́ в целому́дрии и чистоте́ и в стра́хе Бо́жием во вся дни живота́ на́шего, да бу́дем хра́мы Ду́ха Свята́го, наипа́чи помози́ всем в подража́ние Твое́ во оби́телех живу́щим и обручи́вшим себе́ на служе́ние Бо́гови в чистоте́ де́вства провожда́ти житие́ свое́ и от ю́ности нести́ и́го Христо́во благо́е и ле́гкое, свя́то храня́ще обе́ты своя́. Ты провела́ еси́, Всечи́стая, вся дни ю́ности Твоея́ в хра́ме Госпо́днем вдали́ от собла́знов ми́ра сего́, в при́сном бо́дрствовании моли́твенном и во вся́ком воздержа́нии душе́вном и теле́снем, помози́ и нам отража́ти вся искуше́ния вра́жеския от пло́ти, ми́ра и диа́вола находя́щих на ны от ю́ности на́шея, и побежда́ти о́ныя моли́твою и посто́м. Ты в хра́ме Госпо́днем со А́нгелы пребыва́ющи, укра́силася еси́ все́ми доброде́тельми, наипа́че же смире́нием, чистото́ю и любо́вию и досто́йно воспита́лася еси́, да гото́ва бу́деши вмести́ти пло́тию Невмести́мое Сло́во Бо́жие. Сподо́би же и нам, одержи́мым го́рдостию, невоздержа́нием и ле́ностию, облещи́ся во вся́кое соверше́нство духо́вное, да угото́вает ки́йждо от нас с по́мощию Твое́ю одея́ние бра́чное ду́ши своея́ и еле́й доброде́лания, да не на́зи и негото́ви яви́мся во сре́тение Безсме́ртному Жениху́ на́шему и Сы́ну Твоему́, Христу́ Спаси́телю и Бо́гу на́шему, но да прии́мет ны с му́дрыми де́вами во оби́тели ра́йския, иде́же со все́ми святы́ми сподо́би нас вы́ну сла́вити и прославля́ти всесвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха и Твое́ ми́лостивое заступле́ние всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим е́же в хра́м Госпо́день// вхожде́ние Твое́.

Назад к списку

Оцените статью
Добавить комментарии